Polska Izba Artykułów Promocyjnych zrealizowała pierwsze na polskim rynku rzetelne badanie jakościowe dotyczące percepcji artykułów promocyjnych. Sondaż przeprowadziła firma Ipsos, a ankietowanymi były zarówno osoby odpowiedzialne za wybór upominków jak i ich adresaci – klienci, pracownicy firmy, odbiorcy indywidualni. Wnioski płynące z badania to kopalnia wiedzy na temat branży, jej potencjału sprzedażowego i rozwoju oraz precyzyjny kompas do kreowania biznesu dla firm zrzeszonych w PIAP.
PIAP postawił przed firmą badawczą trzy podstawowe cele analizy rynku – wskazanie ogólnych przekonań i potrzeb dotyczących upominków reklamowych, określenie postrzegania artykułów promocyjnych, a także uzyskanie podstaw do kreowania skutecznej kampanii marketingowej z wykorzystaniem upominków. W oparciu o te cele udało się stworzyć kompletną analizę, która wskazuje szereg interesujących trendów, kierunków rozwoju i wskazówek dotyczących nie tylko kreowania ofert, ale także przygotowania katalogów czy relacji z klientem. Ta gotowa baza pomaga zsynchronizować działania firm z aktualnymi potrzebami rynku.
Do tej pory realizowaliśmy badania rynku na własną rękę, wykorzystując internetowe narzędzia do pozyskiwania informacji oraz własną, bogatą bazę kontaktów – mówi Katarzyna Wojniak, Dyrektor Biura Zarządu PIAP. Co roku sondowaliśmy w ten sposób postrzeganie upominków przez klientów końcowych, jednak nie jesteśmy profesjonalną firmą badawczą, więc od dawna nosiliśmy się z zamiarem zrealizowania rzetelnego, fachowego i wieloaspektowego pomiaru rynku.
Dzięki zdobytej wiedzy firmy zrzeszone w Izbie mają możliwość rozwoju biznesu ściśle według kierunku wyznaczonego aktualnie przez rynek.
Efektowne narzędzie marketingowe
Badanie przeprowadzone przez firmę Ipsos wykazało, że upominki reklamowe są postrzegane jako ważny i skuteczny element strategii marketingowej. Są świetną wizytówką firmy, budują znajomość marki i jej wizerunek. Odbiorcy uważają, że upominki niezależnie od okazji stanowią miły gest ze strony firmy. Co ciekawe, najbardziej liczącymi się cechami artykułów promocyjnych są ich funkcjonalność oraz jakość wykonania, a najgorzej ocenianym parametrem jest ich unikalność, zdaniem klientów niewiele jest oryginalnych pomysłów na prezent. Zarówno odbiorcy indywidualni, jak i firmy zauważają, że aby upominek spełniał swoją rolę musi być w jakiś sposób użyteczny dla odbiorcy (aby nie został wyrzucony, szybko się nie zepsuł, służył jak najdłużej). Jeśli upominki reklamowe nie spełniają tych kryteriów szybko są porzucane, wręcz wyrzucane przez odbiorców.
Odbiorcy oczekują przede wszystkim, żeby upominki reklamowe były funkcjonalne, łączyły w sobie kilka zastosowań (np. długopis ze wskaźnikiem). W ten sposób klienci czują, że darczyńca rozumie ich potrzeby. Na znaczeniu zyskała także unikalność, ciekawy design, wykorzystanie niestandardowego wzornictwa. Dla klientów to atrakcyjny sposób, żeby się wyróżnić. Trzecim istotnym parametrem jest pozytywne zaskoczenie na poziomie wyglądu, przekazu czy sposobu wykorzystania, które daje poczucie bycia docenionym przez darczyńcę.
Przodują małe i średnie firmy
Ciekawe wnioski płynące z raportu Ipsos dotyczą skali wykorzystywania upominków reklamowych przez przedsiębiorstwa różnych wielkości. Okazuje się, że najwięcej w artykuły promocyjne inwestują średnie J przedsiębiorstwa, dla których upominki są jednym z pierwszych narzędzi marketingowych, pokazują status firmy i przekazują wartości marki. Firmy z tego sektora mają potrzebę wyróżnienia się poprzez posiadane gadżety, zwykle korzystają z kilku grup upominków na różne okazje.
Co ciekawe, dla przedsiębiorstw małych to także właśnie upominki są najskuteczniejszym kanałem komunikacji, mimo największego wysiłku finansowego widzą w nich potencjalnie największe możliwości. Takie przedsiębiorstwa najchętniej wybierają przedmioty funkcjonalne, masowe, np. smycze, długopisy, teczki, notesy, okazjonalnie kubki. Sam fakt wręczania upominku reklamowego stanowi wyróżnik na tle konkurencji, dlatego zwykle są one bardzo klasyczne.
W dużych firmach budżet reklamowy jest na tyle zdywersyfikowany, że upominki ustępują pola innym narzędziom. Upominki reklamowe stanowią jedynie konieczną część, coś do czego klienci są już przyzwyczajeni, są pewnym standardem postępowania. Duże firmy wykorzystują upominki głównie podczas imprez masowych i targów lub konferencji, robią to z konieczności, bez zaangażowania. Wzmocnienie udziałów w tym segmencie to wyzwanie i szansa dla branży artykułów promocyjnych.
Według raportu Ipsos z perspektywy biznesu w zależności od doboru upominku i okazji, kategoria ta może pełnić trzy najważniejsze funkcje: wspiera znajomość marki, buduje relacje z klientami i kreuje określony wizerunek firmy.
Upominki dla pracowników
Z raportu wynika także, że pracownicy, którzy otrzymują upominki od pracodawcy traktują je jako element wyposażenia biura. Są przyzwyczajeni do otrzymywania różnego rodzaju drobnego sprzętu biurowego i często nie postrzegają takich gestów jako upominki. Jest to odbierane jako obowiązek firmy, naturalny element wyposażenia biura. Z drugiej strony obrandowany sprzęt biurowy podnosi rangę firmy w oczach kadry. Najlepiej postrzegane są upominki z okazji jubileuszy, bo zazwyczaj wtedy pracownicy otrzymują bardziej zindywidualizowane prezenty. Oprócz upominków z okazji świąt i jubileuszy, pracownicy otrzymują tego typu benefity także spontanicznie, np. kiedy zostanie pula prezentów przeznaczonych dla klientów i można ją rozdysponować
Różne perspektywy wykorzystywania upominków
Firma badawcza Ipsos przeanalizowała branżę upominków reklamowych wielopłaszczyznowo.
W raporcie można znaleźć informacje o tym, jakie rodzaje upominków sprawdzają się w zależności od okazji, czy jak budować ofertę do klientów biznesowych z podziałem na segmenty. Ipsos zbadał mocne i słabe strony upominków reklamowych oraz dokonał podziału artykułów reklamowych w zależności od cech, funkcji i okazji, na jakie są przeznaczone. Taki podział ukazał ciekawą perspektywę percepcji upominków przez klientów biznesowych i prywatnych. Szczegółowej analizie zostały poddane także okazje do dzielenia się artykułami promocyjnymi, a także znaczenie opakowania oraz sposoby wyszukiwania upominków.
Okazuje się, że przedmioty użytkowe najlepiej sprawdzają się podczas podziękowań, targów lub konferencji, a także jako spontaniczne upominki, chętnie wykorzystywane są także podczas imprez masowych i jubileuszy. Mają więc najszerszy wachlarz zastosowań. Przedmioty typowo designerskie, wyróżniające się wizualnie, najlepiej sprawdzą się podczas imprez masowych, uroczystości czy w spontanicznych akcjach, nieco mniej w przypadku targów. Upominki z półki premium wykorzystywane są podczas uroczystości i podziękowań, w przypadku tych okazji zupełnie nie nadają się produkty masowe.
źródło: www.piap-org.pl