Skip to content

Czy gadżety reklamowe są passe?

26 April 2019

O zatraceniu się w nowoczesności i technikach znakowania gadżetów, o których zapomnieliśmy

Gadżety reklamowe i ich znakowanie – temat może wydawać się banalny, do przecież każda firma, której choć w znikomym stopniu zależy na zdobywaniu lojalności klientów, spotkała się z nim nie raz. Jednak ostatnio możemy zaobserwować tendencje spadkową, jeśli chodzi o zainteresowanie gadżetami reklamowymi. Dlaczego stały się one mało atrakcyjne z punktu widzenia marketingowców? Odpowiedź jest prosta. Firmy wolą przeznaczyć większy budżet na e-marketing.

Oczywiście rozwój technologii znacznie wpłynął na marketing tradycyjny, jednak nie możemy go przekreślać grubą czerwo­ną linią, ponieważ razem z rozwojem technologii rozwinęły się inne gałęzie gospodarki, w tym rynek gadżetów reklamowych, które nadal są niezwy­kle ważnym elementem budowania strategii reklamowej marki. Nie chodzi o to, aby rezygnować z nowoczesnych możliwości reklamowych, ale żeby nie zapominać o starych, dobrych rozwiąza­niach, bo jak powiedział Clyde Fessler, „skręćmy w lewo, gdy konkurencja idzie w prawo”. I o tych słowach powinniśmy pamiętać w trakcie budowania strategii reklamowej naszej firmy.

Content marketing, e-mail marketing, storytelling, SEO, SEM i inne angloję­zyczne sformułowania, których osoba spoza branży może nie rozumieć – tak wygląda aktualny świat marketingu. Obraca się wokół tych pojęć. Nic dziw­nego, ponieważ konsument przeniósł w dużej mierze swoje życie do Inter­netu. To właśnie tam załatwia sprawy urzędowe, umawia się na spotkania z przyjaciółmi, robi zakupy i planuje weekend w górach. Firmy muszą za nim nadążać i jak najszybciej odpowiadać na jego potrzeby, które zrodziły się w dobie internetu. Rozwój tej płasz­czyzny znacząco wpłynął na spadek zainteresowania tradycyjnymi formami promocji marki. Mawia się, że jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz, ale czy przedsiębiorstwo usługowe dzia­łające lokalnie musi korzystać z tych wszystkich nowoczesnych e-narzędzi? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Zależy przede wszystkim od tego, jaką drogę rozwoju obierze, bo jeśli takie przedsiębiorstwo ma na celu zdobycie nowych klientów, to oczy­wiście warto być widocznym w sieci, ale te działania nie muszą być aż tak zaawansowane i absorbujące czas. W tym przypadku świetnie sprawdzą się gadżety reklamowe rozdawane klientom firmy. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – gadżet reklamowy, który w odpowied­ni sposób dopasujemy do naszej branży i który będzie funkcjonalny z punktu widzenia naszego konsumenta, jest skazany na sukces, a w rezultacie przedsiębiorstwo zdobędzie lojalnego klienta. Czy gadżety reklamowe są opła­calne jedynie, kiedy prowadzimy małe, lokalne firmy? Oczywiście, że nie. Ga­dżety reklamowe to świetne narzędzie służące do budowania strategii różnych firm, nawet takich, które działają tylko online. Dobrze dobrany gadżet rekla­mowy sprawia, że osoba obdarowana często z niego korzysta. Pamiętajmy jednak o tak ważnej kwestii, jaką jest funkcjonalność gadżetów. W XXI wieku dla naszego klienta bardziej funkcjonal­ny może być power bank lub przenośna pamięć USB, a nie długopis z logo, ponieważ rozładowany smartfon może okazać się wielkim problemem dla naszego konsumenta, natomiast brak długopisu niekoniecznie. Aby nasze gadżety reklamowe odnosiły sukces, musimy nauczyć się zaspokajać potrze­by naszych klientów, których oni sami nie są jeszcze świadomi.

Gadżet reklamowy nie mógłby nim być, gdyby nie był opatrzony logotypem firmy lub jej nazwą. Aby więc zwykły gadżet miał wartość reklamową, musimy oznakować go jedną z dostępnych na rynku technik, których jest naprawdę sporo. Wbrew pozorom ten segment rynku również się rozwija, dzięki czemu możemy korzystać z wielu różnych możliwości, które dają nam sposobność uzyskania pożądanego efektu końcowego.

Jedną z najpopularniejszych metod znakowania gadżetów reklamowych jest tampodruk. Charakteryzuje się przede wszystkim uniwersalnością, gdyż oznakujemy nim wiele materiałów: tworzywa sztuczne, metal, drewno oraz plastik. Tampodruk nadaje się do znakowania przedmiotów o różnorodnych kształtach i rozmiarach. Nie bez powodu stał się najbardziej uniwersalną techniką znakowania na rynku. Ponadto jest on tani zarówno dla niskich, jak i wysokich nakładów, możemy także wykonać nim druk zwany fullprintem, czyli zadruk na całej powierzchni przedmiotu. Należy pamiętać, że przy wyborze tej metody znakowania plik do druku musi być przygotowany w wektorach.

Technika znakowania przede wszystkim musi być dostosowana do materiału, z jakiego wykonane są gadżety. Nie każda metoda jest tak uniwersalna, jak tampodruk. Mając na uwadze gadżety, które wykonano z materiałów tekstylnych, mamy do wyboru kilka technik, którymi możemy je oznakować: sitodruk, transfer cyfrowy, haft komputerowy oraz termotransfer.

Pierwszą z wymienionych metod wykorzystywał Andy Warhol do tworzenia swoich pop-artowych prac w XX wieku. W grafice artystycznej i użytkowej zwana jest serigrafią. Początki sitodruku datuje się na XII wiek, kiedy to na Dalekim Wschodzie wykorzystano ją po raz pierwszy do zdobienia kimon. Dziś sitodruk jest niezwykle popularną metodą znakowania. Możemy dzięki niej zadrukować przedmioty cylindryczne i płaskie. Najczęściej wykorzystywana jest do zadruku tekstyliów, np. parasoli, toreb bawełnianych, odzieży reklamowej, gadżetów skórzanych a także balonów reklamowych, zarówno lateksowych jak i foliowych. Wielką zaletą sitodruku jest możliwość uzyskania w pełni nasyconych barw.

Kolejną popularną techniką znakowania jest sublimacja, która powstaje na skutek procesu chemicznego wywołanego za pomocą wysokiej temperatury oraz ciśnienia. Pod ich wpływem projekt wcześniej wydrukowany na specjalnym papierze zostaje przeniesiony na drukowaną powierzchnię. Sublimację wykorzystuje się np. do znakowania wyrobów ceramicznych. Można dzięki niej uzyskać pełnokolorowe wydruki wręcz fotograficznej jakości. Warto wspomnieć, że druk metodą sublimacji jest opłacalny nawet od jednej sztuki danego gadżetu, a sama technika należy do najtrwalszych.

Dzięki niektórym nowoczesnym technikom znakowania uzyskamy efekty niestandardowe, które wpłyną na walory wizualne gadżetów marki. Jedną z nich jest naklejka epoksydowa, inaczej zwana naklejką 3D. Tworzy się ją poprzez nałożenie przezroczystej warstwy żywicy, która po zastygnięciu tworzy doskonałą izolację nadruku, dzięki czemu chroni go przed uszkodzeniem i zniszczeniem. Naklejka epoksydowa daje możliwość wielokolorowego druku typu full-color. Dzięki warstwie klejącej bez trudu można ją przytwierdzić do powierzchni przedmiotu. Metodę tę najczęściej wykorzystuje się do produkcji USB oraz breloków. Jeśli natomiast stawiamy na fotograficzną jakość i głębię kolorów, to świetną techniką znakowania, która sprosta naszym wymaganiom, jest druk cyfrowy. Wykorzystuje się go najczęściej do znakowania powierzchni płaskich lub gadżetów trójwymiarowych. Nadruk tą metodą jest nanoszony bezpośrednio na powierzchnię produktu. Niezwykła precyzja druku pozwala nie tylko na odzwierciedlenie pełnokolorowych zdjęć, ale również druk do krawędzi, co znacząco powiększa pole zadruku.

Szeroki wybór nowoczesnych metod znakowania w dużym stopniu wpłynął na rozwój tej gałęzi rynku. Wbrew pozorom gadżety reklamowe nadal powinny być brane pod uwagę w trakcie budowania strategii promocji marki i budowania jej wizerunku. Z psychologicznego punktu widzenia konsumenci, którzy dostają mały prezent od firmy „w gratisie”, stają się wobec niej bardziej lojalni, pod warunkiem że zaspokaja on ich potrzeby, nawet te banalne. Dzięki atrakcyjnym gadżetom reklamowym konsumenci oswajają się z logotypem marki, co z kolei wpływa na fakt, że chętniej korzystają z jej usług lub kupują oferowane przez nią produkty. Nowoczesny e-marketing jest równie ważny w trakcie kreowania wizerunku firmy, ale nasz konsument to osoba z krwi i kości, dlatego uważam, że w tym przypadku tradycja powinna iść w parze z nowoczesnością, a my powinniśmy umieć je połączyć. To właśnie jest klucz do sukcesu.

Martyna CIUDZIŃSKA, Reflect.pl

Źródło: Świat Druku, opracowanie własne

Czy gadżety reklamowe są passe?

26 April 2019

O zatraceniu się w nowoczesności i technikach znakowania gadżetów, o których zapomnieliśmy

Gadżety reklamowe i ich znakowanie – temat może wydawać się banalny, do przecież każda firma, której choć w znikomym stopniu zależy na zdobywaniu lojalności klientów, spotkała się z nim nie raz. Jednak ostatnio możemy zaobserwować tendencje spadkową, jeśli chodzi o zainteresowanie gadżetami reklamowymi. Dlaczego stały się one mało atrakcyjne z punktu widzenia marketingowców? Odpowiedź jest prosta. Firmy wolą przeznaczyć większy budżet na e-marketing.

Oczywiście rozwój technologii znacznie wpłynął na marketing tradycyjny, jednak nie możemy go przekreślać grubą czerwo­ną linią, ponieważ razem z rozwojem technologii rozwinęły się inne gałęzie gospodarki, w tym rynek gadżetów reklamowych, które nadal są niezwy­kle ważnym elementem budowania strategii reklamowej marki. Nie chodzi o to, aby rezygnować z nowoczesnych możliwości reklamowych, ale żeby nie zapominać o starych, dobrych rozwiąza­niach, bo jak powiedział Clyde Fessler, „skręćmy w lewo, gdy konkurencja idzie w prawo”. I o tych słowach powinniśmy pamiętać w trakcie budowania strategii reklamowej naszej firmy.

Content marketing, e-mail marketing, storytelling, SEO, SEM i inne angloję­zyczne sformułowania, których osoba spoza branży może nie rozumieć – tak wygląda aktualny świat marketingu. Obraca się wokół tych pojęć. Nic dziw­nego, ponieważ konsument przeniósł w dużej mierze swoje życie do Inter­netu. To właśnie tam załatwia sprawy urzędowe, umawia się na spotkania z przyjaciółmi, robi zakupy i planuje weekend w górach. Firmy muszą za nim nadążać i jak najszybciej odpowiadać na jego potrzeby, które zrodziły się w dobie internetu. Rozwój tej płasz­czyzny znacząco wpłynął na spadek zainteresowania tradycyjnymi formami promocji marki. Mawia się, że jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz, ale czy przedsiębiorstwo usługowe dzia­łające lokalnie musi korzystać z tych wszystkich nowoczesnych e-narzędzi? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Zależy przede wszystkim od tego, jaką drogę rozwoju obierze, bo jeśli takie przedsiębiorstwo ma na celu zdobycie nowych klientów, to oczy­wiście warto być widocznym w sieci, ale te działania nie muszą być aż tak zaawansowane i absorbujące czas. W tym przypadku świetnie sprawdzą się gadżety reklamowe rozdawane klientom firmy. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – gadżet reklamowy, który w odpowied­ni sposób dopasujemy do naszej branży i który będzie funkcjonalny z punktu widzenia naszego konsumenta, jest skazany na sukces, a w rezultacie przedsiębiorstwo zdobędzie lojalnego klienta. Czy gadżety reklamowe są opła­calne jedynie, kiedy prowadzimy małe, lokalne firmy? Oczywiście, że nie. Ga­dżety reklamowe to świetne narzędzie służące do budowania strategii różnych firm, nawet takich, które działają tylko online. Dobrze dobrany gadżet rekla­mowy sprawia, że osoba obdarowana często z niego korzysta. Pamiętajmy jednak o tak ważnej kwestii, jaką jest funkcjonalność gadżetów. W XXI wieku dla naszego klienta bardziej funkcjonal­ny może być power bank lub przenośna pamięć USB, a nie długopis z logo, ponieważ rozładowany smartfon może okazać się wielkim problemem dla naszego konsumenta, natomiast brak długopisu niekoniecznie. Aby nasze gadżety reklamowe odnosiły sukces, musimy nauczyć się zaspokajać potrze­by naszych klientów, których oni sami nie są jeszcze świadomi.

Gadżet reklamowy nie mógłby nim być, gdyby nie był opatrzony logotypem firmy lub jej nazwą. Aby więc zwykły gadżet miał wartość reklamową, musimy oznakować go jedną z dostępnych na rynku technik, których jest naprawdę sporo. Wbrew pozorom ten segment rynku również się rozwija, dzięki czemu możemy korzystać z wielu różnych możliwości, które dają nam sposobność uzyskania pożądanego efektu końcowego.

Jedną z najpopularniejszych metod znakowania gadżetów reklamowych jest tampodruk. Charakteryzuje się przede wszystkim uniwersalnością, gdyż oznakujemy nim wiele materiałów: tworzywa sztuczne, metal, drewno oraz plastik. Tampodruk nadaje się do znakowania przedmiotów o różnorodnych kształtach i rozmiarach. Nie bez powodu stał się najbardziej uniwersalną techniką znakowania na rynku. Ponadto jest on tani zarówno dla niskich, jak i wysokich nakładów, możemy także wykonać nim druk zwany fullprintem, czyli zadruk na całej powierzchni przedmiotu. Należy pamiętać, że przy wyborze tej metody znakowania plik do druku musi być przygotowany w wektorach.

Technika znakowania przede wszystkim musi być dostosowana do materiału, z jakiego wykonane są gadżety. Nie każda metoda jest tak uniwersalna, jak tampodruk. Mając na uwadze gadżety, które wykonano z materiałów tekstylnych, mamy do wyboru kilka technik, którymi możemy je oznakować: sitodruk, transfer cyfrowy, haft komputerowy oraz termotransfer.

Pierwszą z wymienionych metod wykorzystywał Andy Warhol do tworzenia swoich pop-artowych prac w XX wieku. W grafice artystycznej i użytkowej zwana jest serigrafią. Początki sitodruku datuje się na XII wiek, kiedy to na Dalekim Wschodzie wykorzystano ją po raz pierwszy do zdobienia kimon. Dziś sitodruk jest niezwykle popularną metodą znakowania. Możemy dzięki niej zadrukować przedmioty cylindryczne i płaskie. Najczęściej wykorzystywana jest do zadruku tekstyliów, np. parasoli, toreb bawełnianych, odzieży reklamowej, gadżetów skórzanych a także balonów reklamowych, zarówno lateksowych jak i foliowych. Wielką zaletą sitodruku jest możliwość uzyskania w pełni nasyconych barw.

Kolejną popularną techniką znakowania jest sublimacja, która powstaje na skutek procesu chemicznego wywołanego za pomocą wysokiej temperatury oraz ciśnienia. Pod ich wpływem projekt wcześniej wydrukowany na specjalnym papierze zostaje przeniesiony na drukowaną powierzchnię. Sublimację wykorzystuje się np. do znakowania wyrobów ceramicznych. Można dzięki niej uzyskać pełnokolorowe wydruki wręcz fotograficznej jakości. Warto wspomnieć, że druk metodą sublimacji jest opłacalny nawet od jednej sztuki danego gadżetu, a sama technika należy do najtrwalszych.

Dzięki niektórym nowoczesnym technikom znakowania uzyskamy efekty niestandardowe, które wpłyną na walory wizualne gadżetów marki. Jedną z nich jest naklejka epoksydowa, inaczej zwana naklejką 3D. Tworzy się ją poprzez nałożenie przezroczystej warstwy żywicy, która po zastygnięciu tworzy doskonałą izolację nadruku, dzięki czemu chroni go przed uszkodzeniem i zniszczeniem. Naklejka epoksydowa daje możliwość wielokolorowego druku typu full-color. Dzięki warstwie klejącej bez trudu można ją przytwierdzić do powierzchni przedmiotu. Metodę tę najczęściej wykorzystuje się do produkcji USB oraz breloków. Jeśli natomiast stawiamy na fotograficzną jakość i głębię kolorów, to świetną techniką znakowania, która sprosta naszym wymaganiom, jest druk cyfrowy. Wykorzystuje się go najczęściej do znakowania powierzchni płaskich lub gadżetów trójwymiarowych. Nadruk tą metodą jest nanoszony bezpośrednio na powierzchnię produktu. Niezwykła precyzja druku pozwala nie tylko na odzwierciedlenie pełnokolorowych zdjęć, ale również druk do krawędzi, co znacząco powiększa pole zadruku.

Szeroki wybór nowoczesnych metod znakowania w dużym stopniu wpłynął na rozwój tej gałęzi rynku. Wbrew pozorom gadżety reklamowe nadal powinny być brane pod uwagę w trakcie budowania strategii promocji marki i budowania jej wizerunku. Z psychologicznego punktu widzenia konsumenci, którzy dostają mały prezent od firmy „w gratisie”, stają się wobec niej bardziej lojalni, pod warunkiem że zaspokaja on ich potrzeby, nawet te banalne. Dzięki atrakcyjnym gadżetom reklamowym konsumenci oswajają się z logotypem marki, co z kolei wpływa na fakt, że chętniej korzystają z jej usług lub kupują oferowane przez nią produkty. Nowoczesny e-marketing jest równie ważny w trakcie kreowania wizerunku firmy, ale nasz konsument to osoba z krwi i kości, dlatego uważam, że w tym przypadku tradycja powinna iść w parze z nowoczesnością, a my powinniśmy umieć je połączyć. To właśnie jest klucz do sukcesu.

Martyna CIUDZIŃSKA, Reflect.pl

Źródło: Świat Druku, opracowanie własne